با توجه به مشکلات بسیار زیادی که ممکن است از طریق سیم کارت برای مالکان اصلی ایجاد شود، همواره از سوی سازمان تنظیم مقررات تلاش شده تا اهمیت این موضوع با روش های مختلف به مشترک یادآور شده و از بروز مشکلات و هزینه های ناخواسته بعدی جلوگیری گردد.
در روزهای اخیر یکی از بهترین و اساسی ترین اقدامات سازمان تنظیم مقررات ، ارسال پیامک با سرشماره CRA ، به کلیه کاربران اپراتورهای فعال در کشور می باشد که در آن به مشترکین در مورد تعداد سیم کارتی که به نامشان است، اطلاع رسانی شده، تا کاربر در صورت نیاز نسبت به مدیریت و مسدود سازی آنها اقدام نماید.
بنا به گزارش ایرنا، به تازگی پیامک هایی از سوی سازمان تنظیم مقررات به مردم ارسال گردیده است که آن ها را از تعداد سیم کارت هایی که به نامشان است، مطلع می کند. این اقدام که در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده صورت پذیرفته؛ گامی است بسیار مهم در کاهش جرایمی که از سوی عده ای سودجو در فضای مجازی انجام می پذیرد. این افراد با استفاده از اسناد هویتی دیگران، اقدام به خرید سیم کارت کرده و با کمک آنها جرائم مختلفی را انجام می دهند که در نهایت مشکلات عدیده ای را برای صاحبان سیم کارت ایجاد می کند.
در همین مورد، پیمان قره داغی، مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داد: " در گذشته مردم برای اطلاع از تعداد سیم کارت هایی که به نامشان ثبت شده، باید از طریق سرشماره 3000150 درخواست خود را ارسال و جوابش را دریافت می کردند. طبیعی است که بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی از این روش ها، اطلاعی از این که چند سیم کارت به نامشان ثبت شده؛ ندارند. به همین دلیل سازمان تنظیم مقررات تصمیم گرفت از طریق سرشماره مشخص برای تمام کاربران اپراتورها، پیامک ارسال کرده و آنها را از مالکیت سیم کارت ها مطلع کنند."
از آنجا که در سال های اخیر جرایم سایبری و کلاهبرداری های اینترنتی و پیامکی به میزان قابل توجهی رشد داشته و این افراد تلاش می کنند تا با استفاده از روش های مختلف؛ اعتماد کاربران را جلب کرده و با اعمال فیشینگ به راحتی کلاهبرداری کنند، لازم است که علاوه بر کاربران، مسئولان امر نیز نسبت به این موضوع هوشیاری کامل داشته و با انجام محدودیت ها، شرایط را برای انجام چنین اعمال مجرمانه ای سخت تر کنند.
مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه افزود: " اکنون در" درگاه ملی خدمات دولت هوشمند " نیز امکانی وجود دارد تا افراد ثبت نام کنند و با ورود به بخش خدمات مستقیم، خدمات امور عمومی را انتخاب کنند تا آنها را به سمت سرویس ها هدایت کند. در این مرحله می توانند با ورود به بخش تعداد خطوط مشترکین تلفن سیار و ثابت، از تعداد خطوط همراه و ثابتی که به نام آنها وجود دارد، مطلع خواهند شد."
سپس ایشان تاکید نمودند: " افرادی که از طریق پیامک ارسالی متوجه میشوند سیم کارت ثبت شده متعلق به آن ها نیست، باید با مراجعه به سایت اپراتورها، شماره کد دستوری و در برخی موارد مراجعه حضوری، سیم کارتی که به نامشان نیست را مسدود و یا مدیریت کنند. ما جلسات متعدی با تمام اپراتورها داشتیم تا آنها زیر ساخت مناسب برای این استعلام را مهیا کنند که این اتفاق نیز رخ داد. اکنون حتی نیاز به مراجعه حضوری برای مسدود سازی و مدیریت سیم کارت ها نیست و زیر ساخت مناسب برای انجام غیر حضوری این کار از طریق مراجعه به پورتال و تلفن های پشتیبانی مهیاست. همچنین اگر در مواردی خاص نیاز به مراجعه حضوری باشد، کاربران می توانند به عاملان فروش سیم کارت در سراسر کشور مراجعه کنند."
با توجه به این که کلاهبرداران مجبورند برای ادامه روند کلاهبرداری، همواره شماره های خود را تغییر دهند و برای ارسال پیامک از یک شماره ثابت استفاده نکنند، برای ادامه این روند آنها از لحظه ای غفلت و یا نا آگاهی دیگران سوء استفاده کرده و با خرید سیم کارت به نام دیگران، اقدام به ارتکاب جرم و تخلف می کنند که این جرایم به نام مالک سیم کارت ثبت می گردد. زیرا بر اساس قانون در صورت وقوع جرم با استفاده از سیم کارت مانند کلاهبرداری یا مزاحمت تلفنی، تنها مالک سیم کارت ( حتی اگر سیم کارت در تصرف وی نباشد) باید در مراجع قضایی حضور یافته و نسبت به جرم صورت پذیرفته؛ پاسخگو باشد.
قره داغی درباره سوء استفاده هایی که از طریق سیم کارت انجام می گیرد، توضیح داد: " اکنون یک سری پیامک های جعلی برای کاربران ارسال می شود که با کلیک روی آنها حساب افراد خالی شده و اصطلاحا فیشینگ صورت می گیرد. برای تحقیقات در خصوص این تخلف و تخلفات دیگر مانند مزاحمت تلفنی و اینترنتی، اولین اتهام متوجه صاحب سیم کارت است. "
ایشان در پاسخ به این سوال که با وجود سخت گیریهای زیادی که در شرایط کنونی برای دریافت سیم کارت وجود دارد، چگونه افراد سودجو می توانند با استفاده از اسناد هویتی دیگران، اقدام به خرید سیم کارت نمایند، گفت: " اکنون مدتی است که احراز هویت به صورت رمز یکبار مصرف ( OPT ) انجام می شود و قوانینی برای آن در نظر گرفته شده که نمی توان آن را دور زد. اما در گذشته که خرید سیم کارت با این میزان سخت گیری همراه نبود، افرادی از خلا قانونی سوء استفاده کردند و با استفاده از اسناد هویتی دیگران، سیم کارت هایی را با نام خود زدند که صاحب شان از آن خبر ندارند."
حال که با ارسال پیامک از سوی سازمان تنظیم مقررات، همه کاربران از تعداد سیم کارتی که به نامشان می باشد؛ آگاهی پیدا کردند لازم است مشترکین کلیه اپراتورها این پیامک را جدی گرفته و نسبت به مسدود سازی سیم کارت هایی که در تصرف آن نیست؛ اقدام نمایند.
برای این کار اپلیکیشن همراه من (my mci ) در همراه اول، اپلیکیشن ایرانسل من ( my irancell) در ایرانسل و اپلیکیشن رایتل من ( my rightel) در رایتل، شاتل ( my shatel) و سامانتل ( my samantel ) آماده ارائه خدمات مبتنی بر مسدود سازی سیم کارت به مشترکین خود می باشند. مشترکین سیم کارت های مجازی تلفن همراه ( MVNO) مانند : های وب، آپ تل و لوتوس نیز می توانند با مراجعه به وب سایت اپراتور مربوطه و انتخاب یکی از گزینه های " عدم نیاز به سیم کارت" یا "عدم اطلاع از صدور سیم کارت " نسبت به سلب مالکیت سیم کارتی که در آن اپراتور به نامشان ثبت شده؛ اقدام نمایند.
منبع: وبلاگ رندباز
:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0